22 maart 2009

PostHeaderIcon Japans Restaurant AN

Gisteren vierden wij ons 36 jarig huwelijksfeest. Dat deden wij met een lekker etentje bij AN. Een van onze favoriete Japanse restaurants. Het eten is er over het algemeen smakelijk en er heerst een prettige sfeer. AN doet qua sfeer niet echt Japans aan, het is een Nederlands/Japans (of Japans/Nederlands) restaurant. Dat merk je ook aan sommige gerechten. Wij begonnen met Misosoep, gevolgd door sashimi. Een keuze van drie soorten rauwe vis (zalm, heilbot en tonijn) met geraspte Daikon, wasabi en sojasaus.Na de sashimi, die goed van smaak was, had ik gekozen voor vis. Zalm teriyaki met garnalen, rijst, pickles en sla.De garnalen waren verpakt in een knapperig korstje, de zalm gemarineerd en geserveerd met Teriyaki saus (soja, mirin, suiker, gember). De salade was zoals altijd met een soort mayonaisesaus. Ik verbaas mij daar altijd een beetje over. De eerste keer dat ik in een Japans restaurant een salade kreeg bij mijn menu, was in het Okura. Ook daar krijg je dit soort saus bij de salade. Ik denk dat dit komt omdat Japanners van origine voornamelijk zeewier eten en een salade van ijsbergsla eigenlijk een westerse aangelegenheid is. De saus bij de garnalen was dat ook: een variant op ravigottesaus, zonder kappertjes maar met dragon. Het bolletje aardappelsla had voor mij niet gehoeven. Het was nogal onbestemd van karakter, een plukje zeewier had ik lekkerder gevonden. Ik heb het ook laten staan, misschien geeft dit een signaal dat het niet zo'n geweldige keuze is. Hierna kwam het dessert:AN biedt een keuze uit vijf soorten ijs waarvan ik er drie gekozen heb: groene thee ijs, zwart sesamzaadijs en rode bonen ijs. Je denkt bij ijs niet direct aan groene thee, of zwart sesamzaad. Om over rode bonen maar te zwijgen, maar dit is heerlijk ijs en een prima afsluiting.
Op naar de volgende 36 jaar!

2 reacties:

WijZwanen zei

Gefeliciteerd Boontje! Mag ik over 36 jaar mee uit eten? Ik vind het wel bijzonder als mensen 72 jaar getrouwd zijn. Fijne dag en tot ziens!

Boontje zei

Je bent van harte welkom! Tegen die tijd ben ik 96 en Ruud 100, dat is dan zeker een feestje waard!

About Me

Mijn foto
Boontje
Ik maak al jaren lang foto's van mijn maaltijden. Het leek me leuk om er nu eens wat bij te schrijven. Dus niet alleen de foto's, maar ook waar ze gemaakt zijn en wat er op het bord ligt. Dit blog gaat hoofdzakelijk over eten. Over dat wat ik gegeten heb, dat wat ik nog wil eten en meer. Het is geen recepten blog!
Mijn volledige profiel tonen